De zes grootste verzekeraars hebben ten opzichte van 2013 de
informatieverstrekking aan consumenten over expirerende lijfrentes
verbeterd, zo blijkt uit nieuw onderzoek van de Autoriteit Financiële
Markten (AFM). In 2013 was de informatieverstrekking nog onvoldoende. De
AFM is positief over deze ontwikkeling, maar ziet tegelijkertijd nog
ruimte voor verdere verbetering.
Betere informatie aflopende lijfrente
Verzekeraars zoals Achmea, Aegon, NN en Reaal slagen er nu echter
beter in om klanten objectief te informeren, bijvoorbeeld over het soort
product dat kan worden gekocht aldus de AFM. De AFM ziet nog wel
verschillende mogelijkheden voor de verzekeraars om het belang van de
klant centraal te stellen. Bijvoorbeeld door brieven met persoonlijke
informatie te sturen.
De verzekeraars uit het onderzoek hebben inmiddels toegezegd door te
gaan met het verbeteren van hun informatieverstrekking. De AFM verwacht
ook van de overige aanbieders van lijfrenteproducten dat zij hun
informatieverstrekking verbeteren. Hierover is de AFM in gesprek met de
sector.
Lijfrente
Een lijfrente is een verzekerings- of
bankspaarproduct waarbij de consument geld inlegt om later een
periodieke uitkering te krijgen. Als het opgebouwde kapitaal vrijvalt,
kan de klant bij een bank of verzekeraar een lijfrente-uitkering kopen.Consumenten moeten er vanzelfsprekend op kunnen rekenen dat zij
tijdig worden geïnformeerd over mogelijke alternatieven voordat de polis
tot uitkering komt. Uit eerder onderzoek van de AFM bleek dat dit niet
altijd het geval was.
Het
staat consumenten tenslotte vrij om een uitkering te kopen bij een andere
aanbieder dan de bank of verzekeraar waar hij zijn lijfrente heeft
opgebouwd. Het kan lonen om verschillende producten met elkaar te
vergelijken. Bijvoorbeeld door het vergelijken van de rentes op banksparenkeuze.nl
Lees ook het artikel van de afm over de informatie die je moet krijgen.
bron:AFM