Financiële producten zoals banksparen (individueel pensioensparen) en Hypotheken zouden makkelijker met elkaar te vergelijken moeten zijn. Dat kan met de invoering van standaardversies van deze ingewikkelde producten. Dat staat in het vrijdag (28-06-2013) gepubliceerde advies van de Commissie Structuur Nederlandse Banken, die in opdracht van het ministerie van Financiën heeft onderzocht hoe de dienstbaarheid en stabiliteit van het bankwezen verbeterd kan worden.
In de ogen van de commissie zijn banken te veel transactiegericht geweest. De dienstverlening werd hierdoor ondoorzichtig en voor klanten was het vaak niet duidelijk wat een product precies inhield. De consument kreeg daardoor soms veel onnodige of verborgen kosten voor zijn kiezen.
De Commissie Structuur Nederlandse Banken schrijft het volgende hierover:
“Consumenten hebben
behoefte aan transparante en eenvoudige financiële producten.
Tegen deze achtergrond beveelt de commissie aan dat banken voor
ingewikkelde financiële producten die een groot en langdurig effect
hebben op huishoudens een standaardversie aanbieden. Hierbij
gaat het om hypothecaire leningen en sparen voor pensioen
(banksparen). Deze standaardproducten dienen eenvoudig en
inzichtelijk te worden vormgegeven en mogen geen onnodige
kosten bevatten. De specificaties worden opgesteld in samenspraak
met (vertegenwoordigers van) belanghebbenden en vastgesteld
door de relevante toezichthouder. Om de toetreding van nieuwe
banken niet te belemmeren geldt deze verplichting alleen voor
banken met een significant marktaandeel in de betreffende
productcategorie (tenminste 5%).
De standaardproducten vormen
een aanvulling op het assortiment van de banken. Bij de uitvoering
hiervan moet het toezicht ruimte laten voor producten die afwijken
van de standaard en voor productvernieuwing.
Consumenten dienen er zeker van te kunnen zijn dat bankmedewerkers
geen persoonlijk belang hebben om hen bepaalde
producten te verkopen. Variabele beloningen van bankmedewerkers
die consumenten bedienen, mogen daarom niet gerelateerd
zijn aan de omzet of winst die de betreffende medewerker
behaalt.
Evenzo is wenselijk dat raden van commissarissen van
banken voortaan meer en expliciet aandacht besteden aan
consumentenbelangen en de kwaliteit van de dienstverlening van
de instelling.”
Zie ook het gehele rapport .