Nederlandse consumenten hebben vorig jaar 287 miljoen euro ingelegd op 28.000 'voor de oude dag bankspaarrekeningen'. In totaal zijn er 110.000 producten verkocht waarvan driekwart door verzekeraars, aldus cijfers van het CVS. Banksparen lijkt verzekeraars niet te hebben gedeerd.
Volgens het CVS trekken bankspaarproducten (deels) een ander soort klanten aan, die niet geïnteresseerd zijn in verzekeringsproducten. "Wij hadden dat ook wel een beetje gehoopt", zegt statisticus Stephanie Broeder. "Het Verbond heeft de komst van bankspaarproducten nooit als een bedreiging gezien voor de verzekeringsproductie. In 2008 heeft de verzekeringsbedrijfstak op individuele uitgestelde lijfrenten een premie-inkomen van 1,7 miljard euro geboekt. "Dit betekent dus dat er in totaal bijna twee miljard euro fiscaal voordelig is gespaard voor de oude dag. Consumenten hebben bovendien minder geld ingelegd in hun bankspaar- dan in hun verzekeringsproduct. Immers, 85 procent van het geld is ingelegd bij verzekeraars en vijftien procent bij banken." (VVP)