Banksparen is vaak een beter alternatief voor de veel bekritiseerde beleggingsverzekeringen. Helaas hebben hypotheekadviseurs geen hoge pet op van het nieuwe banksparen. Vereniging Eigen huis hield een steekproef onder hypotheekadviseurs. Wat bleek: slechts een kleine minderheid van de adviseurs adviseert het zijn klanten en het verplichte klantprofiel blijft te vaak achterwege. Deze maand in Eigen Huis Magazine.
* Een kwart van de adviseurs gaf aan dat de klant bij hen kan kiezen tussen provisiebetaling of een vorm van fee-beloning. Bij fee-beloning wordt een uurtarief vastgesteld, vaak met een maximum totaalbedrag, of er worden vaste bedragen afgesproken voor verrichte werkzaamheden. Dit is een goede zaak, omdat het klanten vooraf duidelijkheid biedt.
* Een ander kwart van de adviseurs beweert dat de provisie op de beleggingshypotheek of een bankspaarhypotheek 1% bedraagt en niet van elkaar verschilt. In werkelijkheid ligt de provisie op een beleggingshypotheek meestal aanzienlijk hoger. Geen betrouwbare informatie dus.
* Weer een ander kwart van de adviseurs beweert niet te weten wat zij op een hypotheek verdienen. Je kunt je afvragen of dit werkelijk zo is en of dit niet wordt gezegd om maar geen informatie over de beloning te hoeven geven. Per 1 januari zullen deze adviseurs zich toch echt moeten verdiepen in hun eigen verdiensten.
* Het laatste kwart van de adviseurs ontwijkt de vraag en geeft dus geen antwoord. Dit geeft aan dat het geen overbodige luxe is dat er wetgeving komt die adviseurs dwingt om openheid te geven over hun verdiensten, zodat klanten dit kunnen meewegen bij de keuze van hun hypotheek.
Bron: Vereniging Eigen Huis
Lees het artikel uit Eigen Huis Magazine (PDF)
Bekijk de belangrijkste onderzoeksresultaten (PDF)
Lees het volledige persbericht: Adviseur laat banksparen links liggen