Nu anderhalf jaar na introductie van banksparen heeft het adviesbedrijf IG&H bijna de complete bankspaarmarkt in kaart gebracht. Vrijwel alle aanbieders werkten aan het onderzoek mee en stelden hun gegevens ter beschikking. Belangrijkste conclusies zijn:
- Banksparen groeit in de eerste 18 maanden snel naar een marktaandeel van 30% op de fiscale vermogensmarkt. Er staat inmiddels een kleine € 1,8 miljard op bankspaarrekeningen in Nederland
- Dit is voor banken zeer aantrekkelijk, het geld heeft door zijn fiscale oormerk een veel lagere omloopsnelheid dan regulier spaargeld
- Verzekeraars krijgen hiermee een volgende gevoelige klap in de markt voor spaar- en beleggingverzekeringen
- De totale bankspaarinleg van € 1,8 mrd lijkt niet geheel ten koste van verzekeringsproductie gerealiseerd te zijn.
- Het einde van de groei is nog niet bereikt, potentieel kan in 2012 een marktaandeel van 45% worden behaald.
- Verkoop van bankspaarproducten is vooralsnog vooral bancaire aangelegenheid. Meer dan 80% van het gerealiseerde volume is verkocht via banken
- Intermediairs zijn nog steeds zeer terughoudend in het adviseren van banksparen. Dat is mede te verklaren uit het voor intermediairs veel minder aantrekkelijke verdienmodel van banksparen
- In algemene zin lijkt het er op dat consumenten die zich laten adviseren door een bank een bankspaarproduct krijgen geadviseerd en consumenten de naar een intermediair gaan een verzekeringsproduct.
Lees verder over dit onderzoek en de resultaten in de presentatie "Banksparen: Trendbreuk in Particuliere Fiscale Vermogensvorming" .