Op 1 juli 2015 wijzigt het ontslagrecht. De belangrijkste verandering is de rnkantonrechtersformule door de aanzienlijk lagere transitievergoeding. rnEr wordt niet uitgesloten dat werknemers na ontslag gaan procederen om op een andere wijze financiële compensatie af te dwingen bij de werkgever. Bijvoorbeeld door de werkgever aansprakelijk te stellen voor pensioenschade. De verwachting is namelijk dat veel werknemers zich na 1 juli 2015 bij ontslag bekocht zullen voelen.rn
De ontslagbescherming van werknemers gaat komend jaar op de schop. Dit is een gevolg van de invoering van de Wet Werk en Zekerheid. Deze nieuwe wet is op 10 juni 2014 door de Eerste Kamer aangenomen en heeft tot doel het arbeidsrecht aan te passen aan de veranderende arbeidsverhoudingen in de samenleving.
Ter voorbereiding hierop zijn op 1 januari 2015 de eerste maatregelen in werking getreden. Deze maatregelen zijn erop gericht dat de rechtspositie van flexwerkers versterkt wordt. Zo is een proeftijd bij contracten van ten hoogste zes maanden voortaan verboden en is het overeenkomen van een concurrentiebeding in tijdelijke contracten aan voorwaarden gebonden. Daarnaast moeten werkgevers bij tijdelijke contracten van zes maanden of langer uiterlijk een maand voor het aflopen van de arbeidsovereenkomst de werknemer schriftelijk informeren of de overeenkomst wordt voortgezet of niet (aanzegtermijn).
Exit kantonrechterformule, toevoeging transitievergoeding
Op 1 juli 2015 volgt de tweede fase van de invoering van de Wet Werk en Zekerheid: de hervorming van het ontslagrecht. Kort samengevat komen er twee vaste ontslagmogelijkheden, die afhankelijk zijn van de reden voor het ontslag.
- Ontslag om bedrijfseconomische redenen
- Ontslag om langdurige arbeidsongeschiktheid rn
Ontslag om langdurige arbeidsongeschiktheid gaat voortaan via het UWV en rnontbinding van het arbeidscontract vanwege persoonlijke redenen gaat straks via de kantonrechter.
Een kanttekening: beide routes zijn alleen verplicht als de werknemer niet schriftelijk met het ontslag instemt. Maar de meest ingrijpende verandering betreft de ontslagvergoeding. Nu krijgt de ene werknemer, via de kantonrechter, een gouden handdruk, terwijl de andere werknemer, via het UWV, zonder vergoeding op straat komt te staan. Dat verschil komt te vervallen door bij beide routes de “transitievergoeding”in te voeren. Deze komt in de plaats van de kantonrechtersformule.
Voorwaarden transitievergoeding
Er zijn duidelijke voorwaarden voor de transitievergoeding aanwezig. Als een werknemer twee jaar of langer in dienst is en wordt ontslagen of als zijn tijdelijke contract na twee jaar niet wordt verlengd, komt hij/zij in aanmerking voor financiele compensatie: een derde maandsalaris per gewerkt jaar bij een dienstverband tot tien jaar en een half maandsalaris per gewerkt jaar voor de jaren daarna, met een maximum van euro 75.000 bruto. Voor inkomens boven de euro 75.000 is de vergoeding gemaximeerd op een bruto jaarsalaris.
Pensioenschadeclaims?
De gevolgen zou kunnen zijn dat veel werknemers zich waarschijnlijk na 1 juli 2015 bij ontslag bekocht zullen voelen. Mensen zullen door de nieuwe regeling minder geld krijgen dan waarop ze denken recht te hebben.
Pensioenschade zou dan voor de hand kunnen liggen. Niet alleen vanwege de grote financiele belangen, maar ook omdat wat spitwerk in het verleden mogelijk snel een knuppel kan opleveren om de werkgever mee te slaan. Zwitserleven adviseert werkgevers dan ook nu al om dit goed te onderzoeken om mogelijke pensioenschadeclaims te kunnen beperken c.q. te vermijden.