Ruim 90% van de Nederlanders is onbekend met de voordelen van banksparen. Eén op de vier geeft weliswaar aan bekend te zijn met banksparen, maar weet niet precies wat het inhoudt. Zelfs na uitleg over banksparen, blijkt de meerderheid niets te weten over het belastingvoordeel en de lagere en transparante kosten. Toch worden juist deze aspecten van banksparen hoog gewaardeerd. Dit blijkt uit onderzoek van Florius onder Nederlanders die in 2008 een woning gekocht hebben of van plan zijn dit binnen twee jaar te doen. Het onderzoek toont aan dat bankspaarproducten nog ‘onontdekt’ zijn door consumenten. Sinds 1 januari 2008 kunnen banken nieuwe fiscaalgunstige producten voor vermogensopbouw aanbieden. Met bankspaarproducten kan de consument onder meer fiscaalgunstig sparen of beleggen voor de aflossing van zijn hypotheek.
Uit het onderzoek komt naar voren dat slechts 6% van de ondervraagden op de hoogte is van de aantrekkelijke aspecten van bankspaarproducten. Na uitleg over banksparen geeft 62,5% aan onbekend te zijn met de lagere, transparante kosten van bankspaarproducten en weet 54% niets over het belastingvoordeel. Tegelijkertijd hechten Nederlanders juist aan deze kenmerken veel waarde: 77,5% vindt het belastingvoordeel belangrijk en 76,1% hecht belang aan lage, transparante kosten.
Recent onderzoek door Vereniging Eigen Huis wees uit dat 64% van de Nederlandse woningbezitters banksparen niet kent. Eenmaal geïnformeerd, vindt echter bijna de helft dat geldverstrekkers banksparen zouden moeten aanbieden.
Lees het volledige persbericht Nederlander kent voordelen banksparen niet